Thursday, April 30, 2015

Restoren Pawon Pasundan, Bali


Kalau yang dah ikuti cerita aku sebelum ni, aku dah cerita perjalanan kami dari KLIA ke Ngurah Rai Airport. Alhamdulillah kami selamat mendarat seperti yang dijadualkan.


Memandangkan icik abam dah lapar so sampai je airport dah jumpa Pak Ketut terus die bawak kami ke Restoren Pawon Pasundan ni untuk makan tengah hari.


Aku rase konsep restoren ni kayu kayuan kot. Sebab korang nengoklaa menu kat restoren ni agak unik. Diperbuat dari kayu, bukan kate buku menunye je yang unik tapi nama nama menu dalam buku menu ni pun agak unik. Sampai kadang kadang tak tahu ape menu yang dorang sediakan. Hihihi Memang bahase mereka ada yang kite boleh faham tapi banyak jugaklaa yang tak bape nak faham bagi aku. Termasuklaa nama nama makanan dorang ni hihihi


So macam biasa bile makanan dah sampai, haruslaa berselfie dulu.. Time kami sampai tu cuace agak panas kat luar. So bila masuk restoren kekayuan camni terasa bahanglaa sikit. Nasib baik ade kipas so cari tempat duduk yang dekat dengan kipas.


Ni antara menu makan tengah hari kami untuk hari pertama tu. Bagi aku ni antara makanan yang best kami makan kat Bali


Flying Gurame - Rp50,000


Icik abam cakap ni ikan talapia. Nampak unik ikan ni dihias dan dibentuk berdiri macamni. Rasenye memang sedap sebab garing sungguh kene dengan selera kami. ^^


Gado gado - Rp23,637


Yang ni aku tak bape makan. Sebab ade taugeh. Tapi aku banyak bedal telor ngan kopok yang ade tu. Sedap icik abam cakap.


Yang ni pulak dah lupe ape name menunye. Nengok resit pun dah tak ingat sebab shortform sangat.. hihi


Tapi menu ni macam ala ala ayam penyet. Sambal sambal die tersangatlaa sedap. Sebab pedass.. so memang ikut selera aku. Kat Bali ni bagi aku sambal yang dorang sediakan memang semuanye sedapp.. Rase sambal die tak same dengan sambal merah kite kat sini. Pedas die lain macam..

Keseluruhan review kite bagi 4 bintang
Rating : ★ ★  ★ ☆



Dah abes makan, kami bergambar dalam kawasan restoren ni dulu sebelum ke tempat lain.


Kalau korang perasan kat signboard belakang tu, restoren ni adalah Restoren Masakan Khas Sunda Bali, salah satu masakan tradisional dorang kat sini.


Sebelum balik bergambar depan restoren ni dulu. Restoren ni sebelah jalan je. Sebelah jalan tu pulak ade kedai runcit, so kat situ sempat lagi icik abam beli rokok. Murah rokoknye, tapi jenama die berbeza laa dengan jenama kat sini. So dah beli rokok tunggu icik abam berasap jap dengan Pak Ketut dan driver tu. Lepas makan katekan.. sabar jelaa kennn. Hihihi


So ini resit makan tengah hari kami. Total semua Rp167,000. Mahal ke murah korang convertkanlaa kepada ringgit Malaysia.. ✌


So kalau korang ke Bali, nak makan tengah hari aku suggestkan ke restoren ni ^^



Salam Perkenalan,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...