Wednesday, December 24, 2014

Travelogue Bali [Day1 & Day2] - Bali 4 Hari 3 Malam

Ohnooo rindunye kat blog sendiri. Lame rasenye terbiar, langsung tak jenguk, langsung tak update, blogwalking jauh sekali. Skang ni dah rase tenang sikit kot, so dah boleh update mane yang tak sempat nak update. hihihi

Aku cerita pasal #LizNir3rdAnniversaryTrip kat Bali dulu laa ye. Rase excited nak cerita pasal kat Bali ni sebab pestaim pergi negara orang, naik kapal terbang, merantau berdua lakik binik kat tempat orang, cewahhh macam jauh benauu citenyekan, padahal 3jam naik flight dah sampai dah ^^

Counting countingggg so hari yang dihitung dah menjelma, start dari 16haribulan ritu kami dah bertolak ke Bali. Entri kalini aku update sinopsis je dulu ape yang kami lakukan pada hari pertama dan hari kedua, seterusnya untuk hari ketiga dan keempat aku update next entri pulak ye, takut korang jemu lak kang penuh dengan gambar je. hihihi
Memandangkan flight kiteorang pukul 9.05pagi, so pukul 7pagi dah kene check-in kat KLIA. Kiteorang dari rumah pukul 5.30pagi seb bek ade jiran yang sanggup hantar ke TBS, pastu kami naik ERL ke KLIA
Alhamdulillah, perjalanan pergi kami berjalan dengan lancar dan selamat sampai ke Denpasar 3jam seperti yang dijadualkan. Kami sampai kat Ngurah Rai Airport pukul 12.30tengah hari camtu
Dah setel collect luggage semua kami dah ditunggu oleh Pak Ketut, wakil MG, travel agen di Bali
So bermulalah tugas Pak Ketut Dharma disini ^^
Mula mula kami ke Restoren Pawon Pasundan untuk makan tengah hari yang pertama di Bali. Review pasal restoren ni akan diupdate pada entri yang lain, skang ni aku update setiap destinasi yang kami singgah dengan sekeping gambar aje dulu
Selesai makan tengah hari kami terus ke Uluwatu Temple, tempat ni memang cantik. Nak nengok gambar cantik cantik kat sini tunggu aku update ye
Tapi buat mase skang kalau korang tak sabar gak nak nengok keindahan laut kat sini, korang nengok dulu video kat atas ni ^^
Sebelum check-in hotel, Pak Ketut bawak kami ke sini untuk nengok ape ape yang ingin dibeli. So kat sini kami sempat rembat selipar dulu, yelaa memang target nak berjalan jalan pakai selipar aje, senang dan ringkas. hihihi
Dah siap membeli kami terus ke Le Meridien Hotel, nilaa bilik kami, cantik dan luas
Sebelum landing kat atas katil sempat gaklaa aku record video pendek keadaan dalam bilik ni
Sampai bilik dalam pukul 5 petang camtu, so kami ade mase sejam aje untuk bersiap untuk makan malam. Malam tu kami dinner di Restoren Rasa Nusantara Buffet . Dah abes dinner kami balik hotel berehat, sok paginye pukul7pagi dah kene standby kat bawah lobi hotel. Hari pertama tu memang dah rase letih sikit, tapi nak berjalan punye pasal kenelaa gagahkan diri, korbankan mase tidur semua.. hahaha. So setel cerita hari pertama kami di Bali. ^^
So hari keduanye kami mulakan hari dengan breakfast di Bamboo Chic, Le Meridien Bali Jimbaran. Sepanjang di Bali kami memang breakfast disini aje
Destinasi pertama kami untuk hari kedua ni kami ke tempat mencanting batik. Kat sini kite boleh nengok bagaimana dorang mencanting batik dan menenun kain. So sempat gaklah kami merembat sikit barangan batik kat sini dan yang bestnye kami dapat buat t-shirt 3rd Anniversary kami kat sini. Adalah kenang kenangan kami sempena ulangtahun perkahwinan ketiga ni ^^
Nak full story tunggu next entri ye, aku update satu satu entri untuk review setiap aktiviti kami di Bali ni nanti, tapi kalini korang layan dulu video pendek yang sempat icik abam record time mencanting baju kami tu
Lepas dari mencanting batik tu kami ke Sahadewa ni, kat sini kite nengok Barong Dance. Barong dance ni ade cerita disebalik lakonan dan tarian yang dorang persembahkan tu
Sebelum tinggalkan Sahadewa ni haruslaa bergambar dengan pelakon dan penari dorang ni ^^
Seterusnya kami ke Sari Dewi pulak, nengok koleksi koleksi emas dan silver yang dorang buat
Hari kedua ni aktiviti memang padat, tempat yang tak termasuk dalam jadual pun kami redah. Semua bantuan dari Pak Ketut yang sungguh sungguh bawak kami jenjalan. Memang puas berjalan, sampai terdengkut dengkut laa kami berjalan. Penangan banyak berjalan. hihihi
Next kami ke sini untuk pilih baju kawen Bali untuk photoshoot. Untuk photoshoot ni kami kene bayar lain, sebab tak termasuk dalam pakej. Alang alang dah kat Bali, orang suggest buat photoshoot kite pun buatlaa, buat kenangan katekan, untuk gambar photoshoot kami ni, tunggulaa aku tapis tapis dulu baru aku update ye ^^
Tadi kat kedai kami tak pilih pun baju mane nak diperagakan, dah sampai tempat photoshoot baru jurusolek tu pakaikan aje baju pengantin tradisional dorang. Gambar ni kami amek selepas photoshoot. Kawasan ni memang cantik, penuh dengan ukiran saje ^^
Dah photoshoot kami ronda Pasar Umum Ubud pulak, memandangkan time kami pergi tu hari raya dorang, so kebanyakkan kedai kat pasar ni tutup
Kat pasar tu kteorang tak merempat papepun, sebab dah keletihan, cume nengok nengok aje. Tapi pastu sempat gaklaa kami ke istana dorang, nak nengok camne keadaan istana dorang, tunggu next entri gak ye ^^
Dah puas berjalan, opkoslaa kami berdua dah lapar, so lunch time!!! kami makan Kat Bale Udang Ubud ni, siyes tempat die cantik, nyaman dan yang penting makanannye sedapppp. Nanti aku upload video suasana kat restoren ni ye ^^
Dah makan, dah berehat sekejap kat Bale Udang tadi, kami teruskan perjalanan kat Tanah Lot pulak. Tempat ni memang awesome bagi aku sebab kat Malaysia tade tempat macamni. hihi
Kat sini kami syok main ombak. Ombaknye besar. Mula mula rase takut gaklaa tapi lame lame sonok lak main air, sampai basah basahlaa, tak sedar diri bile dah main ombak. Kat sini korang boleh nengok matahari terbenam. Siyes cantik tempat ni. Korang nengok dulu video kami main ombak tu. Teruja gile dapat main ombak besar camtu ^^
So last aktiviti kami sebelum balik hotel adalah makan malam. Lupe lak nak snap name restoren ni. Time ni dah letih tahap gaban dah. Dah letih, makan pun tak lalu, dahlaa dorang sediakan berjenis jenis makanan untuk kami, padahal berdua aje. huhuhu

So cukuplaa cerita travel log kami di Bali untuk hari pertama dan kedua. Untuk aktiviti kami pada hari ketiga dan keempat akan aku update bile free nanti ye. Ni pun dok try update seringkas ringkasnye dulu